Del

Kontakt ansvarlig

Erik Østergaard

Adm. direktør for DTL - Danske Vognmænd og DTL's arbejdsgiverforening, DTL-A

Administrative bøder for vejafgift genindføres – DTL roser mere retfærdige takster

De administrative bøder for overtrædelser af vejafgiftsreglerne genindføres fra 26. juni 2026 med en ny, gradueret model, der skal sikre mere proportionale sanktioner. Det fremgår af et cirkulære, der er blevet udsendt fra By- Land- og Transportministeriet.

Og de nye retningslinjer bliver positivt modtaget hos DTL – Danske Vognmænd:

- Det er en vigtig forbedring, at bøderne nu bliver mere nuancerede. Det giver en mere rimelig behandling af vognmænd, der begår mindre fejl, samtidig med at der fortsat slås hårdt ned på snyd, siger adm. direktør i DTL Erik Østergaard.

Ordningen har været suspenderet siden 18. december 2025 efter beslutning fra daværende transportminister Thomas Danielsen – dog ikke i sager med bevidst snyd. DTL-direktøren efterlyser derfor, at der bliver gjort op med de mange og store bøder, der blev udstedt i en lind strøm frem til suspensionen:

- Ministerens suspension var jo en reel anerkendelse af, at de bøder, som blev udstedt i næsten et år, var helt ude af proportioner. Det skal man have gjort op med, og man bliver nødt til at gennemgå de sager for at skabe retfærdighed, fastslår Erik Østergaard.   

6 timers grænse bliver afgørende for gradueringen af bøderne

Den nye model betyder bl.a., at mindre alvorlige overtrædelser fremover kan udløse bøder på 2.000 kr. Det gælder fx, hvis der er købt en gyldig rutebillet til strækningen, men tidsperioden ligger inden for kontroltidspunktet med plus/minus 6 timer. Det gælder også, hvis køretøjet har en aktiv betalingsaftale, og der er registreret kørsel tæt på kontroltidspunktet inden for 6 timers reglen.

Færdselsstyrelsen kan efter en konkret vurdering undlade at udstede et administrativt bødeforelæg, eller annullere en allerede udstedt bøde under nærmere beskrevne omstændigheder efter indsigelse.

Større eller systematiske overtrædelser vil fortsat blive mødt med højere bøder, og her bliver 6 timers reglen helt afgørende. Bøderne kan her stige op til 9.000 kr. – alt efter en konkret vurdering hos Færdselsstyrelsen. 

- Jeg synes, at de nye regler lægger op til et mere balanceret system, der både understøtter korrekt betaling og styrker retssikkerheden i branchen. Samtidig kan vi kun håbe på, at de tekniske vanskeligheder med boksene efterhånden er blevet afhjulpet, og at Færdselsstyrelsen agerer mere fleksibelt i deres håndhævelse. Men vi skal ikke glemme de mange, der er blevet uretfærdigt behandlet, siger Erik Østergaard.

Cirkulære om udstedelse af administrative bødeforlæg