DTL: Planlov med vognmandsbestemmelse omsider vedtaget

Folketinget har nu vedtaget L 121 – og fik inden vedtagelsen lagt en vognmandsbestemmelse ind. Dermed er DTLs arbejde for at give eksisterende vognmandsvirksomheder i landzone muligheden for fortsat at drive deres forretning, blevet sikret.

Arkivfoto: Per Daugaard

DTLs administrerende direktør, Erik Østergaard, er godt tilfreds med vedtagelsen:

”Vi har fra DTLs side kørt hårdt på i denne sag. En række konkrete sager i medlemskredsen viste, at politikerne var på vej til at gøre det unødvendig besværligt at drive vognmandsvirksomhed i landzone. Det er som om de slet ikke havde forstået hvor megen transport fra lokale vognmandsvirksomheder, der rent faktisk foregår i landzone, ikke mindst fordi vi er et landbrugsland – helt uden at det volder problemer” siger Erik Østergaard.

Det var en øjenåbner
DTL havde tidligere – sammen med et vognmandspar fra Arden – foretræde for Folketingets Erhvervsudvalg for at råbe politikerne op:

”Der er ingen tvivl om, at foretrædet var en øjenåbner for politikerne, og heldigvis har de lyttet til os” siger Erik Østergaard videre.

Det er en sag DTL har arbejdet på i årevis, og senest har DTL desuden sat fokus på sagen i lokalpressen, på Altinget og i DTL-Magasinet.

”Problemet er, at vi har så meget landzone i Danmark, der vil ligge øde hen, hvis man systematisk umuliggør det at drive virksomhed. Og ser vi specifikt på vognmandserhvervet, så bliver der altså kørt rigtig meget foder, fødevarer, levende dyr, gødning osv. hver eneste dag. Det giver simpelthen ingen mening, at det helt afgørende transportled, ikke kan drive forretningen i det område, hvor en stor del af arbejdet foregår.

Vognmænd ville blot blive
Lastbilen kører jo ikke rundt hjemme på gårdspladsen eller medfører en masse tung trafik omkring selve virksomheden – den kører mellem køber og sælger af en bred vifte af produkter, så vi er godt tilfredse med at et folketingsflertal også godt kunne se det uholdbare i situationen,” fortæller DTL-direktøren:

"I praksis har flere vognmænd oplevet, at de har søgt om tilladelse til at drive deres virksomhed i landzone, og i første omgang fået tilsagn fra deres kommune. Men flere DTL-medlemmer har oplevet, at afgørelsen er blevet omgjort, med henvisning til planloven for landzone".

Det fik DTL til bl.a. at skrive til erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) samt for vognmandsvirksomheden fra Arden i foretrædet i erhvervsudvalget og et flertal af Folketingets partier fik åbnet øjnene for det urimelige og uhensigtsmæssige i situationen.

Erik Østergaard: ”Vedtagelsen i dag var jo 5 minutter i 12 for flere vognmandsvirksomheder. Havde vi ikke fået en vognmandsbestemmelse med ind i planloven, så ville vi risikere at en stribe virksomheder enten måtte lukke eller måtte være tvunget til at flytte med store udgifter til følge. Så det har været en god dag for DTL og en stor del af medlemsskaren i dag.”

Du kan se den samlede vedtagelse her