Transport 2017: Varebiler og social dumping på DTL-standen fredag

Man kunne få det indtryk, at regeringens ”varebilsudvalg” er nedsat som ”syltekrukke” for at forhindre, at vare- og kurerbiler får rammebetingelser, der minder om de regler, der gælder for vognmænd med lastbiler. DTL tager debatten.

Thomas Jensen - formand for varebils- og kurérvognmændene. Foto: Karin Riggelsen

Fredag kl. 13 på DTL-standen er det tid til debat om vilkårene for vare- og kurérbilerne og den unfair konkurrence, som gennemsyrer den del af transportmarkedet:

”Det er decideret pinligt, at både den nuværende og den forrige V-regering har syltet spørgsmålet om ordnede forhold og fair konkurrencevilkår for et helt erhverv – og at folkevalgte ser gennem fingre med socialt bedrageri og dét, der er værre.” Sådan siger DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør, Erik Østergaard.

Debatten bliver mellem Dansk Folkepartis social dumping-ordfører, folketingsmedlem Claus Kvist Hansen, DTL-medlem og formand for SKV, Thomas Jensen (Røde Kro Kurer) og DTL-direktøren.

”Det er jo en mærkelig ting, at et folketingsmindretal kan bremse for flertallet – og sidder branchens egne ønsker overhørig. Det er som om, visse partier tror, at problemerne går væk af sig selv. Men sandheden er jo, at kampen mod social dumping og unfair konkurrence på transportområdet kun vokser og vokser. Det gør den i Danmark, det gør den i Norge, det gør den i EU. Alene den forgangne uge bragte historier om filippinske chauffører på sulteløn, og om tvivlsomme forhold for chauffører, der kører for underleverandører til IKEA. Og debatten om PostNord bliver bare ved og ved,” slår Erik Østergaard fast.

”Jeg ser meget frem til debatten med Claus Kvist Hansen og Thomas Jensen. Jeg ved, at det er en debat, der både berører mine medlemmer - og naturligvis også chaufførerne - dybt. Og jeg er meget glad for, at Claus Kvist Hansen fra Dansk Folkeparti har kastet sig ind i arbejdet for fair konkurrence.”

Claus Kvist Hansen er portrætteret og interviewet i marts nummeret af DTL-Magasinet, der kan fås på DTL-standen i Herning.

Debatten finder sted på Transport 2017 på DTL-standen – stand J1 7110 – fredag kl. 13-14