PostNord sagen: Vestager har næsen i sporet

I en sky af fortløbende nyhedsstrømme om alt fra præsidentbesøg, kvotekonger og X-factor har ting det med at blive glemt. Men PostNord må ikke glemmes, og det gør EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager heller ikke efter alt at dømme. Hun har næsen i sporet, mener DTL.

Foto: Henrik Petit

DTL- Danske Vognmænds adm. direktør Erik Østergaard: ”Vi henvendte os for en måned siden til konkurrencekommissær Margrethe Vestager om PostNords ageren i markedet for stykgods og pakkepost i lyset af de enorme underskud, der plager koncernen. Her pegede DTL på det helt afgørende i, at virksomheder med statslig involvering og med driftsrammer fastsat af det offentlige ikke gives særlig hjælp – hverken i form af statsstøtte eller konkurrencefordele til skade for private konkurrenter.”

Østergaard oplyser, at konkurrencekommissæren nu er vendt tilbage med en skriftlig kvittering for, at hun har fuld fokus på sagen: Heraf fremgår det, at Kommissionens Generaldirektoratet for Konkurrence ”vil følge sagen for at sikre, at EU’s konkurrenceregler overholdes,” som det hedder i brevet til DTL.

Tab ikke opmærksomheden
”Margrethe Vestager har næsen i sporet, og det bør politikerne vide, når man nu skal tage stilling til at pumpe milliarder i det foretagende. Når man står i en situation med hånden fremme og beder staten om at tilføre flere milliarder til sin nødlidende virksomhed, kan det vel ikke overraske, at der blandt andet fra konkurrencekommissæren følger politiske spørgsmål til årsager, virkning og perspektiv. Fakta omkring, hvor PostNord henholdsvis taber og tjener penge, er vigtig information for de politiske beslutningstagere – ikke mindst for at sikre fair konkurrencebetingelser,” siger Erik Østergaard.

DTLs direktør finder det afgørende, at offentligheden ikke taber opmærksomheden på, hvad der foregår i de politiske kulisser:

”Der skal være fokus på det, der nu foregår på Christiansborg. For pludselig kan der i ly af Påskehøjtiden og andre ting være strikket en rævetrøje af politiske kompromisser, der koster danske skatteborgere og dansk erhvervsliv kassen. Skulle man politisk vælge at lade PostNord køre videre i samme spor og tilføre flere milliarder i tilskud, er der risiko grænsende til vished for, at det er at smide gode penge efter dårlige.”

Erik Østergaard har uddybet sine synspunkter om PostNord i en kronik i Berlingske, som kan læses her.

Se Margrethe Vestagers brev til DTL her.