Q & A: De danske chauffører er væk

Tirsdag d. 31. oktober holder DTL – Danske Vognmænd i samarbejde med rastepladsen Hylkedal Øst og SF i Kolding vælger- og debatmøde om konsekvenserne af social dumping og unfair konkurrence. Noget som ejeren af Info-teria Hylkedal Øst, Kim Tønneskov Hansen, i den grad har inde på livet. Han har selv kæmpet en lang kamp for at gøre de offentlige myndigheder lydhøre over for problemerne med udenlandske chauffører, der langtidsparkerer på pladsen ved infoteriaet.

Kim Tønneskov Hansen, ejer af Info-teria Hylkedal Øst

Hvor længe har problemerne stået på, og hvad er der foregået?

»Det er ni år siden, jeg skrev den første mail til Vejdirektoratet. Allerede dengang havde vi store problemer med øst-chauffører, der langtidsparkerede. Og vi taler ikke bare om det ugentlige hvil, men op til 14 dage, hvor de bare holder hér.

Sagsbehandling og respons hos en offentlig myndighed kan jo være en langsommelig affære, men der har ingen hjælp været at hente i den lange periode. Når jeg ringede til politiet, kom de i starten, men de har jo heller ikke ressourcer til at komme ud hver lørdag og lørdag.

Mine kunder forsvinder. Både de mange danske chauffører, og busselskaberne, der ringer og forklarer, at de ikke længere kommer.

Det har været en håbløs kamp

På et tidspunkt tager du sagen i egen hånd. Hvad sker der?

»Min forretning er simpelthen ved at gå ned. I februar er situationen så desperat, at jeg begynder at spærre p-pladserne af i weekenden, så mine betalende kunder kan holde her. Jeg er helt klar over, at det er selvtægt, hvad myndighederne også gør opmærksom på.

Så begynder der at ske noget: DTL tager sagen op, den vækker politisk interesse på Christiansborg, og pressen skriver om det. Der går kun få dage, og så modtager jeg en tilladelse fra Vejdirektoratet til at spærre pladserne. Jeg er overbevist om, at det aldrig var sket, hvis ikke DTL var gået ind i sagen.«

Hvad har konsekvenserne for din forretning været?

»Det er umuligt at gøre tabet op, men vi taler om mange hundredetusinde kroner. Mange af busselskaberne er kommet tilbage som faste kunder, men alle de danske chauffører, der førhen kom herind for at spise deres aftensmad og sludre lidt, og som kunne overnatte i vognen indtil næste morgen, hvor de så kørte videre, er væk nu og kommer ikke tilbage. De er simpelthen utrygge ved at være her.  Af de omkring 100 danske chauffører, der kom her fast, er der i dag ingen tilbage

Hvad mener du, der bør gøres for at komme problemet til livs?

»Håndhævelse af reglerne! Tag rundt på rastepladserne og de hundredevis af andre steder, hvor udenlandske chauffører parkerer ulovligt.  Der er jo lovgivning og regler på området, så kom i gang med at udskrive bøder, der er til at forstå!«

Kim Tønneskov Hansen har netop fået forlænget sin tilladelse om at spærre pladserne på Hylkedal Øst frem til årsskiftet. Herefter skal han så igen ansøge Vejdirektoratet om ny spærretilladelse.

Kom til politisk debatmøde på Hylkedal Øst v. Kolding

Tirsdag den 31. oktober kl. 17-19

Mød bl.a. Asger Christensen (V), byrådsmedlem, Karina Lorentzen Dehnhardt (spidskandidat for SF) og Kim Tønneskov Hansen, indehaver af infor-teria Hylkedal Øst.

DTL-Danske Vognmænd inviterer i samarbejde med Hylkedal Øst og SF i Kolding til vælger- og debatmøde om betydningen af social dumping og unfair konkurrence for lokalmiljøet – en debat om øst-chaufførernes kummerlige forhold – samtidig med, at de presser det danske arbejdsmarked.

Kom til en engageret debat, dér hvor konflikten har sat sine tydelige spor: På Hylkedal Øst

Mød politikerne, mød chaufførerne, mød organisationerne

Sted: info-teria Hylkedal Øst

Sønderjyskemotorvej 649