Vågner Holger Danske?

Folketingsvalgkampens første uge afsluttes med en valgdebat i helt usædvanlige omgivelser. Det sker tirsdag den 2. juni kl. 13.00 på Kronborg Slot i Helsingør – stedet, hvor Holger Danske slumrer i sin kassemat men er klar til at springe op og spænde bælte, når landet stander i våde.

Den store, smukke dansesal på Kronborg slot, der normalt lægger rum til bl.a. valsebegivenheder, danner rammen om den direkte transmitterede valgdebat blandt toppolitikere fra alle folketingets partier – arrangeret af DTL-Danske Vognmænd, TV2 News og Helsingør Kommune.

Tilmelding som tilhører ved debatten kan ske her. Der er gratis adgang!
Publikum skal være på plads kl. 12.30, så alt er klar, når debatten transmitteres fra kl. 13.00.

TV2s korrespondent i Bruxelles Lotte Mejlhede – kendt fra adskillige skarpe interviews på News – er vært og ordstyrer.

Alle folketingspartier er med
I debatpanelet vil være Claus Hjort Frederiksen (V), Magnus Heunicke (S), Kristian Thulesen Dahl (DF), Pia Olsen Dyhr (SF), Manu Sareen (R), Søren Pape (K), Simon Emil Ammitzbøll (LA) og Johanne Schmidt Nielsen (Ø).

Der vil være 3 debatrunder: Først debatteres presset på det danske arbejdsmarked og social dumping. Så tager panelet emnet om presset på Europas og Danmarks grænser op. Og til sidst vil der være en debat om udlændinge og immigration.

Der kan løbende stilles spørgsmål fra salen til de otte politikere.

”Vi synes, at rammerne på Kronborg, der står som noget af det mest danske, vi har – og som mange søfolk har betragtet som nationalsymbolet på hjemkomst – er helt fantastiske til at udfolde demokratiets ypperste kendemærke – kampen om valget til landets parlament,” siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Særlig dagsorden
DTL-direktøren vil selv være at finde i salen sammen med flere andre organisationsrepræsentanter og Helsingørs borgmester Benedikte Kiær (K).

”Jeg skal ikke lægge skjul på, at DTL – Danske Vognmænd har en helt særlig dagsorden, når det gælder presset på den danske transportsektor i disse år. Det håber jeg, at vi kan få lejlighed til at debattere nærmere, så vi får transporten på det politiske landkort sammen med de mange andre udfordringer de kommende folketingsmedlemmer skal håndtere,” fastslår Østergaard.

Vil man se, hvordan presset fra udenlandske lastbiler påvirker virkeligheden, kan det anbefales at se rækken af de seneste udsendelser fra TV Syd (klik på linkene):

SNYDT FOR LØN: RUMÆNSKE CHAUFFØRERS LIV I FØRERHUSET

VOGNMÆND OM UNDERBETALTE CHAUFFØRER: OP TIL FORBRUGERNE