Transporterhvervet til debat i tusmørke

Debattørerne talte solen sort. Der var i al fald solformørkelse, da et stærkt panel tørnede sammen på DTL-standen på Transport 2015 for at diskutere udfordringer og muligheder for transporterhvervet under indtryk af den økonomiske krise og den sociale dumping.

Fotografen rystede på hånden, men budskaberne fra deltagerne var klare. Fra venstre Thilde Waast, Flyvebranchen, Jan Villadsen 3F, Erik Østergaard DTL, Jacob Chr. Nielsen ITD og Kristian Pihl Lorentzen MF (V). Ordstyrer Anders Krarup Foto: DTL

Panelet bestod af Thilde Waast, Flyvebranchens Personale Union, Kristian Pihl Lorentzen (MF for Venstre), Michael Svane (DI), Jan Villadsen (3F), Jacob Christian Nielsen (ITD) og Erik Østergaard (DTL-Danske Vognmænd).

Thilde Waast gjorde klart, at alle er velkomne til at arbejde i Danmark. Men skal man leve og fungere ud fra Danmark, så må det være på danske løn- og arbejdsmarkedsvilkår. Fra på torsdag etablerer Ryanair sig i København – og der er varslet konflikt. Det bakkede 3Fs Jan Villadsen op om.

DI-Transports Michael Svane mente, banen er kridtet op til ”en god gammeldags arbejdskonflikt”. Thilde Waast pegede også på de mange ”mulige og umulige selskabskonstruktioner, som måske ikke er ulovlige, men som heller ikke var tiltænkt. Det slider vores arbejdsforhold op.”

”Den danske model er under pres. Det ser vi ikke bare når det gælder luftfarten, men også på godstransportens område,” slog Erik Østergaard fast.

ITDs Jacob Chr. Nielsen trak et skel mellem den danske model og dens rækkevidde til Danmarks grænse – ”og så en anden model, når vi taler om det internationale arbejdsmarked.”

Kommunikationsrådgiver Anders Krarup, der styrede debatten – og i øvrigt selv har kørt lastbil – fremviste en forside fra 28. oktober sidste år, der fortalte, at Danmark er det eneste land i Verden, hvor man rent faktisk kan leve af en løn hos McDonalds.

Altså et vidnesbyrd om den danske models styrke, og at vi undgår ”working poor”. Den model bakkede DIs Michael Svane fuldt op om.

Erik Østergaard slog fast, at godskørselsloven kræver, at man overholder danske overenskomster.

”Men,” påpegede Østergaard, ”der er i EU-reglerne og i dansk lovgivning en række muligheder, som gør, at social dumping kan antage alle mulige former, og som trækker lønniveauet ned på rumænske vilkår.”

ITDs direktør Jacob Chr. Nielsen mente, at det er glædeligt, når Tyskland og Frankrig med deres mindsteløn tager sagen i egen hånd – for så kommer der et pres for at få ordentlige regler.

Han fandt ikke, at det ophæver den danske model, når der kan køres så massivt på andre vilkår i Danmark. ”Vi har mistet mange jobs i Danmark, men vi får andre typer jobs i Danmark,” var vurderingen.

”Hvorfor har vi egentlig flere brancheforeninger for godstransporten?”, spurgte ordstyrer Krarup. Til det bemærkede DTLs Erik Østergaard:

”Der er jo et forskelligt syn på, hvad gode arbejdsforhold er, og hvad man kan leve af som vognmand i Danmark. Det er jo ikke bare i DK, at man kan have uenigheder i brancheforeningerne, sådan er det også i EU.

Og så kan vi jo se virksomheder – også danske – etablere sig fuldt lovligt med arbitrage og lave forretningsmodeller, så man kan omgå regler for løn- og arbejdsvilkår i Danmark.” forklarede Østergaard.

”DTL - Danske Vognmænd har slået sig sammen med finske, norske og svenske vognmandsorganisationer i NLA, så jeg har 20.000 vognmænd i ryggen, når jeg forhandler i EU. Så jeg kan godt leve med, at der er nogle aktører i Danmark, der har andre holdninger end DTL.”

MF Kristian Pihl: ”Der er nogen der vil liberalisere alt. Det går ikke. Den anden fløj vil regulere alt. Det dur heller ikke. Sandheden ligger et sted imellem. Vi må spænde sablen på og drage til EU og få fornuftige regler.” Han roste samtidig 3F for den gode dialog i en sag, som skal løftes af alle.

”Hvis vi skal tiltrække unge, så skal de unge jo tro på en fremtid – det indebærer ordnede forhold,” fastslog Jan Villadsen. ”Messen bærer præg af, at der er tiltro til branchen. Jeg tror på branchens styrke også om 20 og 30 år.”