Ny pris til trafikhelte i børnehøjde

Som en del af kampagnen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde uddeles for første gang prisen Årets Trafikhelt til et barn, som har gjort en forskel for andre i trafikken.

I mere end 10 år har Trafiksikkerhed i Øjenhøjde uddannet børn i at færdes mere sikkert i trafikken – især i forhold til, hvordan man bevæger sig omkring store lastvogne. I år udvides kampagnen med prisen Årets Trafikhelt 2015, som gives til et barn, der har gjort en særlig heltemodig indsats i trafikken.

Hør børnenes idéer om hvornår man er en trafikhelt
Trafiksikkerhed i Øjenhøjde spurgte en gruppe børn på Kirkebjerg skole om, hvornår man er en rigtig helt. ”En helt er en, der redder en, hvis man er kommet til skade eller er fanget”, mener Mads, der går i 0.y.

I trafikken var børnene enige om, at en helt er en, som siger ”stop”, hvis en anden ikke lige har set, at der kommer en bil, eller at der er rødt, og en, der husker cykelhjelm og reflekser. Gustav fra 3.z kom med idéen, at man kan være en ægte trafikhelt, hvis man hjælper gamle mennesker over vejen.

Se filmene om, hvornår man er en trafikhelt på www.trafikhelt.dk

Nominer en trafikhelt inden 19. juni
Alle lige fra skolekammerater til lærere og bedsteforældre kan indstille en de kender til prisen. De eneste kriterier til den nominerede er, at han eller hun skal gå i 0.-5. klasse og have gjort en forskel for andre i trafikken. Alle heltegerninger – store som små – kan sendes ind. Kun fantasien sætter grænser!

Alle heltehistorier skal være sendt ind inden d. 19. juni 2015. Nominer på www.trafikhelt.dk

Præmieoverrækkelse og flotte præmier
De fem børn, som har gjort den største forskel i trafikken, inviteres til præmieoverrækkelse på Egeskov Slot d. 1. august 2015 til Falck Dagen sammen med hele familien. Her kåres vinderen af Årets Trafikhelt 2015!

Det barn, der kåres som Årets Trafikhelt 2015, vinder en flot trafikhelt-statuette og en iPad Air 2 (værdi: 4500 kr.). De fire finalister, som ikke vinder titlen som Årets Trafikhelt, får alle et gavekort på 500 kr. til Fætter BR.

Også dem, der har nomineret de fem finalister, vinder en biograftur for to som tak for indsatsen.

Om kampagnen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Trafiksikkerhed i Øjenhøjde er en trafikkampagne, der sætter fokus på at blive set i trafikken blandt skolebørn fra 2.-4.klasse. Formålet med kampagnen er at lære børn, hvordan de som cyklister og fodgængere omgås store lastvogne i trafikken.

Kampagnen eksisterer på initiativ af DTL – Danske Vognmænd, fagforbundet 3F's Transportgruppe, energiselskabet OK, Danske Fragtmænd, Volvo Trucks, Børneulykkesfonden og Codan Skadesstop. Disse virksomheder og organisationer finansierer ikke blot projektet, men deltager aktivt i events og undervisning og ønsker på den måde, at yde en aktiv indsats for at styrke mindre børns trafiksikkerhed i forhold til den tunge trafik.

I 2014 modtog mere end 6.000 børn undervisning, og de har alle fået udleveret sikkerhedsveste og refleksbånd. Siden kampagnens start for 11 år siden har ca. 86.000 børn modtaget undervisning.

Læs mere om Trafiksikkerhed i Øjenhøjde på dtl.eu