Lyt til en sønderjyde

Næstformand i DTL-Danske Vognmænd Ole Bang Jensen gav i sin beretning til generalforsamlingen udtryk for den optimisme, der hersker i organisationen, trods vanskelige tider i hverdagen.

Næstformand Ole Bang Jensen Foto: Per Daugaard

Han var ikke sen til at give et klap på skulderen til DTLs servicekonsulenter og konstaterede på samme tid, at trods underskud på økonomien, sover alle godt om natten. For det nødvendige bliver gjort – og mere til. Og det skal fortsætte:

”Vi ønsker at kunne blive ved med at have et DTL, som kan levere den konkrete service til medlemmer. Og vi ønsker et DTL, som kan blive ved med at presse den politiske dagsorden, så vi opnår forbedringer for vores medlemmer. Og så vi kan sikre, at de grundforhold, vi skal konkurrere på, er i orden og fair,” fastslog næstformanden.

Ole Bang uddybede bestyrelsens holdning ved at konstatere, at der kun er DTL til for alvor at løfte de politiske opgaver, som de danske vognmænd har brug for:

”Det er DTL, der udgør bolværket mod et ræs mod bunden i forhold til unfair konkurrence, der går på marginalomkostninger. Og hvad har vi så? Helt ærligt. Alle i branchen ved jo godt, at det er DTL, der sikrer de erhvervspolitiske fremskridt for vognmændene. At det er DTL, der leverer resultaterne i både København og i EU. Og så har vi tilmed en fin struktur med både lokalforeninger og specialforeninger, som giver demokratisk kontakt og indflydelse”.

Ole Bang kunne konstatere, at den hvervekampagne, som DTL servicefolkene søsatte i 2014, har betydet, at medlemsafgangen til organisationen er bremset op, men ikke stoppet.

”Kriseperioden har kostet 1.400 danske vognmænd livet. I 2014 indmeldte vi 109 nye medlemmer, så der er vitterligt nogle, der stadig vil DTL! Og bare ved den seneste Vognmandens Dag kom der 5 nye medlemmer.”

Næstformanden nævnte DTL- Danske Vognmænds nye specialforening for kurér og varebilskørsel som et nyt interesseområde, hvor der kommer medlemmer til, men ”det siver stadig fra spanden”, som han udtrykte det. Men optimismen er bevaret:

”Men lyt til en sønderjyde: Jeg er overbevist om, at vi kan lukke hullet og få fyldt frisk oveni.”