Det er nu, slaget skal slås

DTLs direktør Erik Østergaard lagde i sin beretning til DTLs delegerede for med at sætte hak ved en lang række positive forhold, der er med til at gøre konkurrencesituationen mindre belastende for mange vognmænd.

Adm. direktør Erik Østergaard Foto: Per Daugaard

Forsamlingen fik en opsummering på de initiativer, som transportminister Magnus Heunicke og den siddende regering har taget hen over det seneste år for at hjælpe danske vognmænd på ret køl: Hele 13 EU-lande har ministeren nu samlet omkring konkrete forslag om ordnede forhold i branchen, og godskørselsloven er på vej til at blive justeret på flere punkter.

DTL-direktøren fremhævede arbejdet i NLA - Nordic Logistics Association, der med 20.000 vognmænd i ryggen er med til at holde både EU-Kommission og EU-Parlamentet fast på dagsordenen om problemerne ved social dumping – og det sker! På samme tid er der utålmodige lande i Europa, der indfører eller vil indføre mindsteløn for at få ordnede forhold.

Østergaard lagde også vægt på de initiativer, der kommer fra flere danske partier for at få ordnede forhold – blandt andet klampning af lastvognstog som i Sverige.

”Det er min oplevelse, at stadig flere politikere er ved at nå til en erkendelse af, at det er nu, slaget skal slås. Enten har vi et reguleret arbejdsmarked, hvor arbejdsmarkedets parter finder kompromisser om både løn og arbejdsforhold, og hvor disse rent faktisk overholdes. Eller også har vi det Vilde Vesten, hvor alt er tilladt, og hvor der ingen nedre grænse findes.”

Ros og ris
DTL-direktøren kvitterede for samarbejdet med danske myndigheder:

”Jeg synes, vi over en bred kam har oplevet en voksende forståelse for danske vognmænds udfordringer. Og jeg synes, der er grund til at glædes over, at vi lever i et land, hvor muligheden for indflydelse på politiske og administrative beslutninger ikke bestemmes af størrelsen på din pengetank – men af sagen og de gode argumenter. Det er en åbenhed og gennemsigtighed, der er grund til at påskønne”.

Erik Østergaard havde til gengæld krabasken fremme mod de virksomheder, der kun flager CSR-politikker men ikke følger dem i praksis, når det gælder køb af transportydelser:

”Man kan ikke i længden i store organisationer og virksomheder fremføre storladne, etiske proklamationer og skrive CSR-politikker stolpe op og stolpe ned på sit website og i glittede foldere, hvis ikke der kommer handling bag ordene, også når det gælder transportleddet. Det er spørgsmål om konsistens, troværdighed og om at praktisere det, man prædiker.”

DTL-bossen havde selv et bud på, hvordan vognmændene på transportsiden kan komme med på CSR vognen på et for både virksomheder og samfund særdeles vigtigt område - nemlig trafiksikkerheden:

”Vi har et stående tilbud fra Rådet for Sikker Trafik: De kommer gerne ud på større arbejdspladser eller i lokal- og specialforeningerne og giver rådgivning, så man kan skabe en mere trafiksikker arbejdsplads og mere trafiksikker kultur.”