Lastbilchauffører og cyklister skal forstå hinanden bedre

Færre højresvingsulykker kræver gensidig forståelse cyklister og lastbilchauffører imellem. Med det udgangspunkt tog DTLs adm. direktør Erik Østergaard og Cyklistforbundets nye direktør Klaus Bondam en lastbiltur rundt i indre København fredag formiddag.

DTLs Erik Østergaard og Cyklistforbundets Klaus Bondam i førerhuset hos chauffør Simon Harlev Kristensen. FOTO: PER DAUGAARD

SCT Transport i Gilleleje stillede med to chauffører og deres syvakslede Volvo FH 500 lastbiler med tiptrailere, så de to branchedirektører kunne få et førstehåndsindtryk af, hvordan det er at færdes i en stor entreprenørlastbil i tæt trafik med mange cyklister omkring sig. Begge lastbiler er forsynet med bl.a. cyklistkameraer.

»Jeg glædede mig over, at lastbilteknologien nu spiller med for at højne trafiksikkerheden, men mit råd til cyklisterne er at blive bag ved lastbilen, hvis du ikke er fuldstændig sikker på, at chaufføren har set dig,« lød det fra cyklistdirektøren, der er tidligere radikale teknik- og miljøborgmester i København.

Undervejs bed han bl.a. mærke i, at chaufføren fremhævede et forbedret udsyn takket være den spritnye Volvos nedsænkede instrumentbræt, hvor forruden også var ryddet for tingeltangel. Samtidig orienterede chaufføren sig let og smertefrit i både spejle og monitor.

DTLs Erik Østergaard fremhævede også, at lastbilproducenterne er blevet bedre til at tænke trafiksikkerhed ind i designet. Men:

»På bundlinjen gælder det altså stadig om adfærd og opmærksomhed i trafikken. Og skal vi holde opmærksomheden skærpet, skal der kampagner til som fx vores egen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde målrettet mindre skolebørn.«

Flere cyklister er til alles gavn
Begge direktører anbefaler bedre cykelinfrastruktur, som en vej til bedre trafiksikkerhed og til at få flere til at springe på cyklen. Flere cykelstier, færre huller i vejene og bedre cykelparkering er tryghedsskabende og vil få flere til at vælge den sunde transportform.

»Flere på cykel gavner også transportbranchen, fordi det mindsker trængslen, så vores lastbiler kan komme hurtigere frem,« siger Erik Østergaard.

Klaus Bondam: »Vejkryds indrettet med omtanke vil også øge sikkerhed og tryghed. Jeg var specielt glad, da chaufføren nævnte, at det nye LED-lys, der er placeret i vejbanen ved Tivoli og Bernstorffsgade, er til stor gavn i mødet mellem lastbil og cyklister, for det var noget, jeg var med til at beslutte i min tid som borgmester.«

Både Cyklistforbundet og DTL går ind for, at den nye folkeskolereform, der lægger op til mere fysisk aktivitet, også bør inkludere øget færdsels- og lastbilundervisning.

Når vejret bliver varmere, er det planen at de to direktører fortsætter dialogen – på cykel.

Se også indslag i TV2Lorry.