DTL: EU-debat om cabotage skudt i gang

På et regionsmøde i Middelfart, foran mere end 80 delegerede vognmænd fra DTLs lokal- og specialforeninger, diskuterede fire kandidater til Europa Parlamentet med hinanden og med DTL-medlemmerne.

EU-debat i Middelfart. Med ryggen til fv. Ole Christensen (S), Anders Vistisen (DF), Christian Kjølhede (R) og Bendt Bendtsen (K) Foto: Per Daugaard

Foran et oplagt og stort opbud af DTL-vognmænd gik debatten højt i Middelfart lørdag formiddag.

I panel-debatten deltog Ole Christensen, medlem af Europa Parlamentet for Socialdemokratiet, Bendt Bendtsen, medlem af Europa Parlamentet for Konservative samt de to unge kandidater, Christian Kjølhede fra de Radikale og DF's Anders Vistisen.

"Vi havde en glimrende debat med gode, kontante spørgsmål fra DTL-medlemmerne. Det er tydeligt, at der i vognmandskredse er en reel utryghed ved cabotage-forordningen og en dyb skepsis overfor, om politikerne vil gøre tilstrækkeligt for at sikre et dansk vognmandserhverv" siger Erik Østergaard, DTLs administrerende direktør.

Særlig opmærksomhed tiltrak især den radikale kandidat, Christian Kjølhede, sig. Han ville ikke love vognmændene noget og anbefalede fortsatte liberaliseringer.
Det fik nogle af deltagerne til at opfordre kandidaten til et reality check og et besøg i virkeligheden.

"Der var på lange stræk enighed mellem kandidaterne, men det var tydeligt, at især Kjølhede skilte sig ud med en meget liberal agenda. Det gav en livlig debat", konstaterede Erik Østergaard efterfølgende.

Der blev også efterlyst fornuftigere momsregler for flyttefirmaer der skal fragte læs hjem til Danmark.

Bendt Bendtsen sluttede med at konstatere, at han lige nu mest arbejdede for ikke at skulle have flyttet sin kommode hjem til Danmark, til stor moro for salen.

DTL følger op på mødet i det kommende nummer af DTL-magasinet.

Husk også DTL-vælgermødet på Borup Højskole i København den 6. maj. Gå til tilmelding på DTLs hjemmeside.