Årets Transportvirksomhed: Tre DTL-virksomheder klar til finale

Ved et festligt arrangement på Comwell i Kolding den 9. maj blev de tre finalister i konkurrencen Årets Transportvirksomhed 2014 fundet.

Finalisterne flankeret af Jan Gintberg og Erik Østergaard fv. Ø.S.G A/S Fredericia, Anders Pedersen A/S Thisted og Fredsø Vognmandsforretning Morsø. Foto: Per Daugaard

Jan Gintberg udråbte resultatet af dagens afstemning, og DTLs adm. direktør, Erik Østergaard, overbragte de tre DTL-virksomheder deres diplomer. Finalisterne blev:

• Anders Pedersen A/S
  • Fredsø Vognmandsforretning
  • Ø.S.G. A/S

Den gode arbejdsplads med fokus på sikkerhed og forebyggelse er dette års tema for konkurrencen. Alle virksomheder, der gør en indsats for at forhindre trafikulykker, skader på materiel og mennesker eller har fokus på at fremme de ansattes velbefindende og arbejdsmiljø, har kunnet stille op.

Her er nogle af kendetegnene på de tre nominerede:

Anders Pedersen A/S, Thisted – Navigationsskærmen koblet til højresvingskamera: Vognmand Anders Pedersen er en af transportens ildsjæle. Han har sat handling bag sin frustration over de højresvingsulykker, som branchen involveres i og udnytter sin navigationsskærm i trafiksikkerhedens tjeneste. Anders Pedersen har fået koblet sin Garmin navigationsskærm til et højresvingskamera, der ”spotter” alle cyklister, der færdes på lastbilens højre side.  Anders Pedersen er desuden engageret i at få kommunen til at tilpasse de lokale rundkørsler, så lastbilerne kan komme sikkert rundt.

Fredsø Vognmandsforretning, Nykøbing Mors – Første vognmand i Danmark med alkolås: Fredsø Vognmandsforretning er den første vognmand i Danmark, der fik monteret alkolåse i alle sine lastbiler. Virksomheden lægger stor vægt på, at chaufførerne har en positiv og hensynsfuld adfærd i trafikken. Det fremgår bl.a. af en 20-siders chaufførhåndbog. Fredsø Vognmandsforretning engagerer sig i lokale trafiksikkerhedsarrangementer, bl.a. uddeling af refleksveste til alle skolebørn på Mors. Virksomhedens ca. 40 lastbiler har flådestyring og er omfattet af vedligeholdelseskontrakter.

Ø.S.G. A/S, Fredericia – Lokal kørsel stiller krav om hensynsfuld og sikker kørsel: Med sine 35 lastbiler fylder Ø.S.G. en del i det lokale trafikbillede. Det lokale engagement forpligter, og det er afgørende for virksomhedens ry, at der er styr på sikkerheden. Virksomheden har etableret sin egen snebro, som sikrer, at lastbilernes tage er fri for is og sne, der kan glide af og være til fare for de øvrige trafikanter. Bakkameraer øger sikkerheden, når der distribueres varer til skoler og i gågader. Medarbejdernes gode adfærd eller initiativer, der kan inspirere andre, fremhæves og belønnes.

Årets Transportvirksomhed arrangeres i samarbejde med Codan, Scania, Bridgestone, VBG, SOS Dansk Autohjælp og Transportmagasinet, som er mediepartner.

Finalen og kåringen af vinderen af konkurrencen finder sted på DTLs generalforsamling 10. maj 2014 i Kolding ved en elektronisk live afstemning.