Flyttebranchen: Internetportaler formidler sort arbejde

De etablerede flytteforretninger er truet på levebrødet af sort arbejde hos såkaldte ”arme og ben firmaer”, der er blevet rigtigt gode til at kapre privatkunder på diverse netportaler.

Indsatsen mod sort arbejde og uregistrerede firmaer var derfor et hovedemne på lørdagens generalforsamling i Dansk Møbeltransport Forening, DMF.

Formanden for DMF, Leif Jensen, efterlyste en større indsats fra både SKAT og Arbejdstilsynets side. Foreningen har holdt et møde med begge myndigheder, hvor DMF bl.a. gjorde opmærksom på, at man på nettet kan finde omtaler af flyttevirksomheder, der ikke har vognmandstilladelser, rod i regnskaberne og tilbyder flytninger til priser, der umuligt kan dække omkostningerne ved en flytning.

»Der findes virksomheder, som i konkurrencens hellige navn snyder samfundet og de konkurrenter, der betaler enhver sit,« sagde Leif Jensen på generalforsamlingen i Nykøbing Falster.

Han kunne berette, at både Arbejdstilsynet og SKAT gav tilsagn om at gå efter snyderne og kontakte politiet, hvis de finder noget interessant.

Specifikt har DMF foreslået, at Arbejdstilsynet og SKAT ser nærmere på de internetportaler, der udbyder flytteopgaver og på de virksomheder, der udlejer varevogne.

Væk med G-dage til afløsere
Leif Jensen mener også, at der findes regler for arbejdsgiverne, der bestemt heller ikke gør det lettere at konkurrere mod sort arbejde og uregistrerede virksomheder:

»Kravet om betaling af G-dage til afløsere i visse tilfælde betyder ekstra omkostninger til afløserne, som der absolut ikke fås nogen som helst indsats eller arbejde ud af. Vi er simpelthen nødt til at få afskaffet denne regel, hvis vi skal have en chance mod det sorte arbejde,« sagde formanden.

Han glædede sig over, at Dansk Erhverv vil arbejde på at få fjernet G-dagene. Her skal arbejdsgiveren, når visse betingelser er opfyldt, betale for en afløser tre første ledighedsdage, når ansættelsen ophører.

Mere fleksibel overenskomst
DMF vil også have indarbejdet større fleksibilitet i overenskomsten, der skal fornyes til foråret, så det bliver muligt at fastlægge næste dags mødetidspunkt mellem kl. 6-10 og ikke kl. 8 som seneste tidspunkt uden at skulle betale ekstra.

»På den måde slipper vi for, at vores medarbejdere skal bruge to timer på at feje, rydde op eller anden tomgangsbeskæftigelse – for sidst på dagen at slutte med en masse overarbejde.«