Den skjulte kamp om de dyre dråber diesel

Fyringssæsonens indtog er også traditionelt sæson for flere dieseltyverier. Og stjålet bliver der – endda i stigende omfang.

Frank Davidsen Foto: John Larsen

Problemet er blot, at det ikke afspejler sig tilstrækkeligt i statistikkerne, for en række faktorer er med til at nedtone problemet. For vognmændene er det et reelt problem, da brændstof udgør en tredjedel af omkostningerne for virksomhederne.

Netop derfor opfordres vognmændene også af DTL til at gå i gang med sikring af hjemmepladsen, taktisk parkering af køretøjerne på pladsen, bruge "den tømte tanks taktik", og anmelde alle tyverier til politiet.

DTLs chefkonsulent Frank Davidsen havde 19. september sat sikkerhedsfolket stævne på den store sikkerhedsmesse Security Expo 2013 i København. Emnet var de dyre dråber diesel og kampen om at beholde dem som vognmand eller løbe af med dem som tyveknægt – ud til hæleren, der i princippet er lige så god som stjæleren.

Og det sidste er helt afgørende, for der findes altså et marked, der vil aftage den stjålne diesel, hvad enten det er til opvarmning eller kørsel. Men nogen påvisning af egentlig organiseret kriminalitet bag de natlige aktiviteter ved tanken har endnu ikke kunnet lade sig gøre.

Bedre statistik
En af Frank Davidsens pointer var derfor, at myndighederne og vognmændene bør have langt mere fokus på tyveri af diesel fra lastbiltanke og tanke på virksomheder. Det kan først og fremmest ske ved at forbedre statistikken ved at gøre den mere specifik.

I dag regnes tyveri af diesel nemlig under ét, uanset om det er fra lastbiltank, gummiged, pladstank eller tanktrailer. Men det betyder også noget, at vognmændene får anmeldt tyverierne – uanset at tabet måske ikke dækkes af forsikringen. Det er nemlig med til at få afklaret, om tingene er organiserede.

Frank Davidsen havde i sit indlæg historier med fra særligt Midt- og Nordjylland, hvor vognmændene gennem længere tid i år har været plaget af dieseltyverier.

På DTLs hjemmeside kan du deltage i en hurtig undersøgelse om dine erfaringer med dieseltyverier. Se boksen til højre for denne artikel.