Har leveret 60 helbilsgodkendte biler i Danmark

Til september næste år træder EU’s forordning om helbilsgodkendelser i kraft. DTL Magasinet har besøgt svenske JOAB, der sammen med Scania har leveret mere end 60 nye helbilsgodkendte lastbiler til danske kunder.

Fabrikshallen hos den svenske opbyggervirksomhed JOAB. Foto: Finn Bjerremand.

Om et år skal formentligt alle nye lastbiler, som leveres i Danmark, være helbilsgodkendte. Det betyder en hel eller delvis udfasning af det nuværende system med enkeltbil­sgodkendelser (g-erklæringer). Den 1. september 2020 træder EU-forordningen 858/2108, også kendt som typegodkendel­sesforordningen, nemlig i kraft. I skri­vende stund er det imidlertid usikkert, hvordan forordningen bliver implemen­teret i Danmark.

Helbilsgodkendelse er et ældre begreb helt fra 1970, og i 1993 blev den første personbil EF-typegodkendt. For den svenske opbyggervirksomhed JOAB er EU-helbilsgodkendelse heller ikke noget nyt begreb.

JOAB, der har hovedsæde i udkanten af Göteborg og produktionsanlæg rundt om­kring i Sverige, har flere års erfaring med godkendelsen. Senior technical adviser hos JOAB, Per Wulf:

- JOAB har for længe siden gjort forarbejdet og er blevet ISO-certificeret, så det gennem de seneste år har været muligt at levere EU-helbilsgodkendte opbyg­ninger sammen med lastbilerne. Indtil videre har vi solgt en del helbilsgodkendte opbygninger, hvoraf de fleste er gået til Danmark. Der er tale om mere end 60 nye Scania-lastvogne, der er bygget op med JOAB-kroghejs.

Læs hele Finn Bjerremands reportage om, hvordan JOAB håndterer helbilsgodkendte opbygninger i dwet nye DTL Magasin