Padborg-sagen: Politikere i vildrede

Kurt Beier Transport hyrede snesevis af filippinske chauffører til 15 kroner i timen og indkvarterede dem i en slumlejr. Det skabte politisk opstandelse og fik mediebevågenhed, men hvilken politisk effekt får sagen, og hvad kan man gøre for at forhindre, at kørsel udføres i Danmark under lignende forhold i fremtiden? DTL Magasinet har spurgt politikere på Christiansborg og i Bruxelles.

Medlem af Europa-Parlamentet Anders Vistisen (DF). Foto: Niels Møller Madsen

- Jeg vil se det, før jeg tror det.

Sådan siger Anders Vistisen (DF) til spørgsmålet om, Padborg-sagen gør nogen forskel i forhandlingerne om EU’s vejpakke. Han er medlem af Europa-Parlamentet og har sin daglige gang i Bruxelles. Han forklarer, at Padborg-sagen har skabt nogen opmærksomhed blandt de af hans kollegaer, der beskæftiger sig med transportpolitik på europæisk plan.

Vistisens kolleger på Christiansborg er enige om, at noget må gøres for at sikre, at chauffører i Danmark bydes ordentlige vilkår. Men om det skal være i form af lovgivning om minimumstandarder for indkvartering, øgede ressourcer til myndighedskontrol, eller hvorvidt sagen har medført moralske anfægtelse nok blandt de store transportkøbere er der ikke umiddelbart fodslag om.

Blandt transportordførerne hos DF, S og V i Folketinget er der en vent-og-se-holdning til spørgsmålet om skabe forbedringer gennem forhandlingerne om EU’s vejpakke.

Læs hele artiklen, hvor også Kim Christiansen DF), Kristian Pihl Lorentsen (V) og Rasmus Prehn (S) kommer med bud på, hvad der kan gøres