Kun hver 4. har lærlinge ansat

DTL Magasinet: Det går trægt med at uddanne nye chauffører. Bare 22 procent af DTL’s medlemsvirksomheder med lønsum har ansat lærlinge, viser rundspørge.

Foto: Lisbeth Holten

”Jeg har ikke nok arbejde til at beskæftige en lærling.” Det er den mest almindelige begrundelse, som DTL’s medlemsvirksomheder tyr til, når de skal forklare, hvorfor de ikke har ansat lærlinge.

3 ud af 4 virksomheder har aktuelt ikke lærlinge ansat. Og det er halvdelen af dem, der henviser til manglende arbejde som den væsentligste grund. Hver fjerde mener ikke, at han har tid nok til at give lærlingen den fornødne opmærksomhed. En del er enkelt- eller tomandsvirksomheder, og det er grunden til, at de ikke har lærepladser. Det viser en rundspørge, som DTL Maga­sinet har foretaget blandt DTL’s medlems­virksomheder med lønsum.

Rundspørgen viser, at virksomhederne uden lærlinge samtidigt mangler viden om, hvordan man kan få det at have lær­linge til at hænge sammen både økono­misk og praktisk.

Læs hele artiklen det nye nummer af DTL Magasinet