Hyr en lærling og scor kassen

DTL Magasinet: Hvis man udnytter alle muligheder for tilskud, kan det blive en overskudsforretning at ansætte en lærling.

Foto: Lisbeth Holten

En voksenlærling, som kommer fra job og ikke har en anden uddannelse, vil give knap 43.000 kroner i overskud i løbet af 24 måne­ders uddannelse. Hertil kommer lærlingens bidrag til driften. En voksenlærling, der kommer fra ledighed, vil give 67.000 kroner i overskud eksklusiv bidraget til driften.

Det viser beregninger, som konsulent Kurt Rinhack fra DTL har foretaget.

Bliver lærlingene hyret ud over virk­somhedens såkaldte målratio (den nye regel om at virksomhederne skal ansætte x antal lærlinge pr. 100 medarbejdere) bliver forretningen endnu bedre. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag giver således 25.000 kroner pr. årselev ud over målratioen.

Ifølge konsulent Kurt Rinhack, vil det stort set altid give overskud for virk­somheden at ansætte en lærling.

- Jeg har svært ved at forestille mig situ­ationer, hvor det vil give underskud. Der er gode tilskudsmuligheder og bonusser. Mange vognmænd mener, at lærlingene bliver for dyre i skader på materiellet. Men ufaglærte chauffører laver jo også skader. Det kan ikke undgås. Man skal huske på, at lærlingen udfører et arbejde og dermed tilfører virksomheden værdi – mindst i starten og mest til sidst i lærlingeforløbet, siger Kurt Rinhack.

Læs hele artiklen det nye nummer af DTL Magasinet