Hønge: Vi er ikke imod motorveje

DTL Magasinet: SF er ikke imod motorveje, bedyrer partiets transportordfører Karsten Hønge i dette interview, hvor han også giver sit syn på, hvordan man kan redde transporterhvervet fra ræset mod bunden: europæisk samarbejde.

Foto: Claus Perregaard

EU’s vejpakke er et af de transportpolitiske emner, der ligger allerhøjest på dagsordenen lige nu. Det siger transportordfører Karsten Hønge (SF) i dette interview med DTL Magasinet.

- Det bliver spændende at se, hvor langt vi kan nå med vejpakken. Skal vi have nogle regler, der virker, så er der kun ét virkeligt værktøj, og det er regler, der gælder i hele Europa. Først og fremmest at få defineret hvad cabotagekørsel er for noget. Vi kan kun løse de problemer, der ligger her, med fælleseuropæiske regler, siger han.

- Netop i den sammenhæng har jeg over for ministeren, som selv blev oprigtigt overrasket, gjort opmærksom på, hvor let det har vist sig at være for nogle danske vognmænd at hyre chauffører ind fra Filippinerne, Kasakhstan, Usbekistan og Ukraine. Det er to forskellige firmaer, Con­trans i Kolding og Kurt Beier i Esbjerg, der gør de her ting, men metoden er den sam­me: oprette et skuffeselskab i enten Polen eller Litauen, som i de her to situationer. Så går du til de lokale myndigheder og siger: vi kan ikke få chauffører. Myndighederne svarer: det var da trist. Og så gennem en kattelem trækker de underbetalte chauf­fører ind fra de pågældende lande. De her vognmænd gør det stille og roligt nu, men det her kan blive en alvorlig trussel, siger Karsten Hønge.

Læs hele interviewet med Karsten Hønge i det nye nummer af DTL Magasinet