Danmark hænger i klimabremsen

DTL Magasinet: Der er kommet gang i tilskud til klimavenlige brændstof¬fer til transportsektoren i andre lande, og vare- og lastbil¬fabrikanterne sender klimavenlige køretøjer på markedet i en lind strøm. I Danmark hænger vi i bremsen. Trans¬portsektoren var end ikke med, da regeringen fremlagde sit klimaudspil i oktober.

Foto: Volvo Trucks

De store bilfabrikker har lugtet lunten. De glade dage på fossilt brændstof er på retur. Fremover skal varer transporteres med køretøjer, der kører på el, biogas, biodiesel, brint eller noget helt femte. På efterårets store transportmesse, IAA i Hannover, viste fabrikanterne den ene lastbil efter den anden med det til fælles, at diesel ikke er drivmidlet.

På IVECO’s stand var der sågar slet ikke en dieselbil at se. De besøgende kunne i ste­det beskue et udvalg af fabrikkens gas- og gas/el-biler. Dertil plancher, der fortalte om, hvordan affald fra gartneriet kan udnyttes til at lave brændstof til de biler, som trans­porterer gartneriets grøntsager og frugter.

Sammenlignet med vores nabolande hæn­ger Danmark i bremsen, når det gælder omstilling til klimavenlige brændstoffer. Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) meldte først i oktober ud, at ambitio­nen i Danmark er et stop for benzin- og dieselbiler i 2035 – 10 år efter, at de er standset i Norge og forventeligt fem år efter tyskerne. Meldingen kom i forbin­delse med fremlæggelsen af regeringens klima-udspil.

Udspillet indeholdt ikke noget videre om regeringens planer for to af de helt store udledere af CO2, landbruget og den tunge transport. De to områder er blevet henvist til en kommission, som endnu ikke var nedsat ved redaktionens slutning.

I Danmark savner DTL konkrete planer om at komme i gang og initiativer, som vognmandsvirksomhederne kan forholde sig konkret til, når de skal investere i mere klimavenlige vare- og lastbiler.

- Vognmændene er klar til at bruge mulighederne for en grøn omstilling, men de kan ikke gøre det alene, siger DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.

– Man kan ikke bare udbyde en ny og miljømæssigt bedre transport, hvis ikke kunderne er interesserede i at købe den. Så er man ikke vognmand ret længe. Det er nødt til at være et fælles projekt mellem befolkningen, staten, kommunerne og vognmændene. Men så kan det også lykkes til glæde for alle, siger han.

Læs mere om, hvor langt vores nabolande er i omstillingen fra fossilt brændstof