Antallet af konkurser stiger

DTL Magasinet: Stigende oliepriser, faldende valutakurser og ublu konkurrence er noget af baggrunden for, at antallet af konkurser er vokset siden 2014.

Foto: Niels Møller Madsen

Danmarks Statistiks tal for andelen af konkurser i vejgodstransporten er, efter en markant bedring på vejen ud af krisen, vokset siden 2014.

I tiden lige efter at dansk økonomi begyndte at vise tegn på højkonjunktur, kunne dette tolkes som et naturligt tegn på den øgede aktivitet, da der også i tider med fremgang altid vil være virksomheder, som går konkurs af den ene eller anden årsag, så en stigning i antallet kunne blot være et tegn på, at der kom mere gang i økonomien.

Men som tiden er gået, er denne forkla­ring ikke længere tilstrækkelig. Flere forhold kan forklare udviklingen.

Siden det hidtidige lavpunkt i de sidste otte år, som var den 22. januar 2016, er diesel-olieprisen steget med 35 procent, dvs. med mere end en tredjedel, og stigningen har især været stærk siden februar 2018. Det presser overskudsgraden i vognmands­virksomhederne.

Danmarks Statistik peger i sin analyse fra april også på et øget pres på lønsom­heden som følge af, at transportarbejdet fra vognmandskørsel har været faldende, mens antallet af lastbiler til vognmands-kørsel omvendt har været stigende.

Læs hele forklaringen i det nye nummer af DTL Magasinet