DTL vil have enklere affaldsregler

DTL Magasinet: Vognmænd, som kører med affald, slipper for administrative byrder i millionklassen, hvis DTL får medhold i forslag til forenklinger. Forslagene får positiv modtagelse

DTLs forslag til enklere regler

Mindre administrativt bøvl. Mere tid til kerneforretningen. Og seks millioner til erhvervets bundlinje.

Det er gevinsterne, hvis Miljøstyrelsen og Energistyrelsen gennemfører en række forslag til administrative forenklinger i reglerne for affaldsregistret og dataindberetninger for transport af affald. Bag forslagene står DTL – Danske Vognmænd og Danaffald

»De to styrelser har taget positivt imod forslagene,« siger Lisbet Hagelund, chefkonsulent i DTL.

Hun oplyser, at forslagene ikke alene letter vognmandserhvervet for nogle bøvlede arbejdsgange. Forslagene betyder også, at kontrollen med affaldsregisteret bliver mere effektiv, og at kvaliteten af dataene bliver bedre.

Det er værd at huske på, at transportører af affald er meget mere end dagrenovation og industriaffald osv. Ifølge DTLs konjunkturanalyse kører halvdelen af DTL’s medlemmer med affald fra tid til anden.

»Først og fremmest foreslår vi at droppe reglernes sondring mellem vognmænd, der er ”indsamlere”, og vognmænd, der er ”transportører” af affald. I praksis er denne sondring meget ulogisk og giver anledning til en masse forvirring. Derudover understøtter den ikke en miljøeffektiv behandling af affaldet,« siger Lisbet Hagelund.

Lisbet Hagelund ser optimistisk på forslagenes skæbne i Miljøstyrelsen og Energistyrelsen. DTL og Danaffald har nemlig sikret sig opbakning fra de fleste erhvervsorganisationer, Kommunernes Landsforening og Dansk Affaldsforening.

Læs hele historien her i det nye nummer af DTL Magasinet