DTL: Unfair konkurrence og dårlig infrastruktur bremser transporterhvervets produktivitet

De Økonomiske Råds formandskab er blevet udpeget til ”nationalt produktivitetsråd”, som netop er udkommet med en Vismandsrapport, kaldet ”Produktivitet 2017”.

Produktiviteten inden for landtransporten er, som en af de få brancher, i negativ vækst, viser rapporten. DTL – Danske Vognmænd mener, at det dårlige resultat kan skyldes dels målefejl, og dels trængsel samt manglende investering i infrastruktur.

Rapporten indeholder blandt andet en række anbefalinger til tiltag, der kan bidrage til at forbedre bl.a. serviceerhvervenes produktivitet. Mange af anbefalingerne er tiltag på afgiftsområdet og på området for øget konkurrence samt fx forbedring af planlægningen i den offentlige sektor.

Men DTLs adm. direktør Erik Østergaard synes, at vismændenes rapport, for så vidt angår landtransport, virker mangelfuld. Han advarer imod at bruge rapporten som grundlag for alt for håndfaste konklusioner.

Unfair konkurrence og trængsel
”Jeg noterer mig, at væksten i den såkaldte ”totalfaktorproduktivitet” – TFP – der viser forholdet mellem den reale værdiskabelse og en sammenvejning af de anvendte produktionsinput – alt i alt er negativ, hvad angår landtransporten. Det har vismændene selv umiddelbart svært at forstå – og spørger sig selv i rapporten, om der kan være tale om ”målefejl”. Vismændene siger også selv i rapporten, at man skal være varsom med at tolke for håndfast på udviklingen i visse brancher.”

Uanset eventuelle fejl i vismændenes materiale, fastslår Erik Østergaard, at der de senere år med DTLs medvirken er gjort en stor indsats for ”produktivitetsstimulerende initiativer” i form af bl.a. øget anvendelse af modulvogntog, øgede totalvægte og akseltryk m.v. En vigtig årsag til den lave produktivitet kan derfor være den unfair konkurrence og trængslen på vejene, der gør det umuligt at planlægge transporterne ordentligt.

”En lav pris er ikke nødvendigvis ensbetydende med en lav produktivitet, men kan være udtryk for en høj grad af konkurrence, som det efter DTLs opfattelse netop er tilfældet for vejgodstransporten med det pres, som udenlandske vognmænds aktiviteter i Danmark lægger på erhvervet. Og problemerne med PostNords ageren gør ikke tingene bedre,” påpeger Erik Østergaard.

Investering i infrastruktur mangler
DTL-direktøren minder desuden om, at Produktivitetskommissionen i sin tid konkluderede, at offentlige infrastrukturinvesteringer i højere grad bør prioriteres efter deres forventede samfundsøkonomiske afkast. Produktivitetskommissionen mente den gang ikke, at dette havde været tilfældet over en længere periode.

”Produktivitetskommissionen anbefalede klart, at infrastrukturprojekter i højere grad rettes mod områder med trængsel og i trafikkorridorer, og at arbejdet med at opgøre omkostninger ved trængsel og de dynamiske effekter forbundet med infrastrukturinvesteringer prioriteres. Dette nævnes også i denne vismandsrapport, men ingen af vismændenes anbefalinger i nærværende rapport omhandler investeringer i infrastruktur. Jeg skal ikke gøre mig klogere end vismændene, men man kan godt undre sig over, at en væsentlig bremse for vækst og udvikling – den stigende trængsel – ikke er nævnt som et indsatsområde.”

”De seneste eksempler på, hvordan infrastrukturprojekter skydes ud i fremtiden af politikerne, og hvordan man fx dropper intelligente trafiksystemer – ITS – af sparehensyn, bidrager sætter transporterhvervet tilbage i udvikling i en forvejen presset konkurrence.”

Landtransport halter bagud med digitalisering
DTL – direktøren giver dog vismændene ret på ét punkt med at forklare de store produktivitetsforskellige mellem brancherne – nemlig den it-teknologiske udvikling hos transportvirksomhederne selv.

”Vismændene konstaterer, at inden for servicebrancherne er de målte forskelle i det teknologiske niveau mellem de mest produktive virksomheder og hovedgruppen blevet større siden 2008 og har bidraget til en lavere produktivitetsvækst.” Jeg vil give vismændene ret så langt, at landtransporten stadig halter bagud i den digitale udvikling, selv om der er ved at komme skred i tingene.”

Produktivitetsrådets rapport kan læses her