DTL: Grund til optimisme om planlovs-sager

Noget tyder på, at politikerne alligevel besinder sig, og vil sikre lempelser for transportvirksomheder i landzone. Vi håber DTL-presset har virket, siger DTL-direktør Erik Østergaard.

Kristian og Solveig Nørgaard. Foto: John Larsen

Ifølge Transportmagasinet er partierne bag planlovsforliget efter alt at dømme ved at finde til enighed om at ændre lovforslaget til fremtidig planlov, således at vognmænd i landzone fremover kan fortsætte deres virksomhed.

”Det er en spændende udvikling i sagen, og jeg håber virkelig, at politikerne kommer frem til en holdbar løsning. Det giver jo ikke mening, at man i landzone – hvor man i forvejen slås med affolkning og tab af erhverv og arbejdspladser – gør livet surt for vognmandserhvervet” siger DTLs administrerende direktør, Erik Østergaard.

Sagen tog for alvor fat, da DTL-medlem og vognmand i landzone, Kristian og Solveig Nørgaard fra Arden var med DTL-Danske Vognmænd og Dansk Erhverv til foretræde i Folketinget, for at gøre opmærksom på det uholdbare i deres konkrete sag – men også i de mange, mange lignende sager landet over, hvor vognmænd risikerer eller allerede har mistet retten til at drive vognmandserhverv i landzone.

Ifølge Transportmagasinet og journalist Claus Djørup fra Fagpressebureauet, er partierne bag planlovsaftalen (V, LA, K, S og DF) angiveligt ved at finde nogle formuleringer, så familien Nørgaard og stribevis af andre vognmænd, kan fortsætte deres forretninger.

”Det er vigtigt, at der findes nogle formuleringer, der muliggør, at der kan fortsat kan drives vognmandsvirksomhed også i landzone. Mange transporter foregår jo dér: Landbrugsprodukter, fødevarer, gødning osv. og oftest mellem lokaliteter i landzone. Det giver ingen mening, at transportleddet med vold og magt skal tvinges væk. Så nu sætter vi vores lid til at fornuften sejrer” siger Erik Østergaard.

Lovforslaget er sat til tredjebehandling og vedtagelse i Folketinget den 1. juni 2017.

DTL har fulgt sagen, og du kan læse mere her i Altinget, og i Transportmagasinet, som også har skrevet om sagen i flere omgange tidligere, nemlig i en artikel fra d. 3. maj og yderligere en artikel fra d. 28. april.

Endelig er der DTL-direktør Erik Østergaards debatindlæg i Altinget fra d. 9. februar