Kampagner

Trafiksikkerhed i Øjenhøjde underviser børn i at færdes sikkert i trafikken og bl.a. passe på lastbilerne. Foto: Martin Graugaard

Årets Transportvirksomhed

DTL kårer hvert år Årets Transportvirksomhed. Kåringen sker i samarbejde med en række partnere. I 2017: Codan, VBG, SOS Dansk Autohjælp, Bridgestone, Jyske Finans, MTDK, Volvo og Circle K. Læs mere om konkurrencen.

Thisted Kloakservice er Årets Transportvirksomhed 2017. Læs om kåringen

Trafiksikkerhed i Øjenhøjde

DTL arbejder målrettet for, at lastbiler indblandes i færre ulykker. Det er en af grundene til, at vi deltager i den landsdækkende trafikkampagne ’Trafiksikkerhed i Øjenhøjde’. Den henvender sig til skolebørn i 2. til 4. klasse. Kampagnen besøger hvert år skoler, festivaller og messer. Her undervises børnene i, hvordan de orienterer sig i trafikken og bliver set af lastbilchaufførerne.

Tiø Logo

Højresvingulykkerne sker, når en lastvogn skal svinge til højre, og cyklisten skal ligeud. Børnene undervises i mulige afværgehandlinger, de som cyklister og fodgængere kan foretage, når de møder lastvogne i trafikken. De oplever den kompleksitet en svingmanøvre indeholder, når man sidder bag rattet i en rigtig lastvogn og får selv nogle gode værktøjer til at undgå de farlige situationer.

I 2017 er det 15. år, at kampagnen ruller ud til de danske skolebørn. Fra 2003 til 2017 er over 100.000 skolebørn blevet undervist.

Kampagnen drives af DTL, 3F's Transportgruppe, OK, Danske Fragtmænd, Volvo Trucks, Børneulykkesfonden og Codan Forsikring.

Kampagnen fokuserer hvert år på et afgrænset geografisk område i landet. Undervisningssæsonen ligger foråret i den lyse tid og inden børnenes skoleferie. Kampagnen deltager desuden ved festivaller og andre større begivenheder, hvor der er børn til stede.

Trafiksikkerhed i Øjenhøjde besøger i 2017 skoler på Fyn og på Sjælland.

Kampagnen deltager desuden ved følgende arrangementer:

• Ringsted Børnefestival, d. 10. juni
  • Falck Dagen på Egeskov Slot, d. 5. august.

'Trafiksikkerhed i Øjenhøjde' har sin egen hjemmeside. Her kan du finde information om adfærd i trafikken, gode råd om lastvogne, og skolebørn kan teste deres viden om og evner i trafikken.

Ny pris til trafikhelte i børnehøjde - nominer en trafikhelt
Som en del af kampagnen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde uddeles prisen Årets Trafikhelt til et barn, som har gjort en forskel for andre i trafikken.

Læs mere på www.trafikhelt.dk